Saturday, October 30, 2010

Quote~

SAHABAT..
Bila kau letih dan hilang semangat dalam kehidupan,
ALLAH tahu betapa kau telah cuba sedaya upayamu.
Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu dalam kedukaan,
ALLAH telah mengira titisan air matamu.
Bila kau rasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu,
ALLAH setia di sisimu.
Bila kau telah mencuba segalanya tetapi tidak tahu tujuan,
ALLAH adalah jalan penyelesaiannya.
Apabila tidak ada yang bererti buatmu, keliru dan kecewa..
ALLAH adalah jawapannya..

ALLAH menguji keikhlasan bila bersendirian..
ALLAH memberi kedewasaan bila ada masalah,
ALLAH melatih kesabaran dalam kesakitan,
ALLAH tak pernah mengambil sesuatu yang kita sayang kecuali menggantikan dengan yg lebih baik..

CINTA KERANA ALLAH TIADA AKHIRNYA

*dipetik dari blog kak de saya @ norfadzillah

Setiap kali saya sedih @ kecewa @ tertekan..saya mesti teringatkan Quote ni..dan setiap kali juga, hati saya rase damai sendiri..bukan kerana ada spell something ke apa, tak, bukan sebab tu..tapi, kerana ayat dari quote tu sendiri yang membuatkan saya sedar akan Cinta ILAHI..

pernah juga bila saya marah, kak de @ norfadzillah telah berikan satu kata2 untuk saya..

Disaat hati inginkan keceriaan..
tersenyumlah~
Disaat hati inginkan kedamaian..
Berzikirlah~
Disaat hati inginkan ketenangan..
Sentiasa ingatkan ALLAH~~
"Seseungguhnya dengan mengingati ALLAH,
Hati2 akan menjadi tenang..."

terima kasih pada kak de untuk kata2 ni..terima kasih kerana sentiasa mengingatkan adikmu ini tentang kebesaran-NYA..syg kak de..(^_^)





Sunday, October 17, 2010

L.O.V.E

my grandfather - my ummi's dad



my grandmother - my ummi's mom


my ummi and my abah


my uncles and my aunties..

I grow up with their love..
I live with their love..
I learn new lesson with their love..
They are my love..
I hope that their love for me is always with me..
&
I always for pray for them..
Hope that ALLAH will always bless them with HIS love..
Because, they're my love...
Thanks for your love..
has made NURUL NAJMIE SABTU a person..
my love for all of you is just like the sea..~
that will always there and never dry..
until the end of the world...





saya dan coklat~


Bila sebut saje pasal coklat, gamb
aran pertama yang muncul di mata ini ialah Ferero Rocher.. nak tau kenape? sebab coklat tu nampak mahal + exclusive..hihi..tapi, coklat tu memang sedap.. Xde sape2 ke nak bagi saya coklat tu? hihi..macam laa ade kan.. Saya memang suke coklat & hantu dengan coklat..bila pergi kedai, mesti pergi kat bahagian coklat..at least, mesti beli 1 jenis coklat..nak tau kenape saya suka makan coklat? sebab, coklat mampu wat saya happy even tengah sedih..+ mampu kurangkan tension lebih2 lagi bila assignment tgh bertimbun2..tapi, ramai yang cakap, "x boleh makan coklat laa..nnt gemuk", xpun macam ni "xbagus makan coklat banyak2, nnt rosak gigi" tapi, betul ke macam tu?

Saya ada terbaca satu info dari cikguonline.com. Info tersebut menyata
kan, kepercayaan yang memakan coklat boleh menggemukkan, menyebabkan kencing manis, gigi rosak dan 1001 lagi penyakit hanyalah kepercayaan org ramai sahaja sebab kajian menunjukkan sebaliknya.. Coklat didapati tidak menyebabkan kencing manis, gigi rosak, paras kolesterol meningkat atau penyakit jantung malah percaya atau tidak, coklat dikatakan dapat memanjangkan usia penggemarnya..*wow* Mereka yang gemar memakan coklat dikatakan dapat hidup satu tahun lebih lama berbanding mereka yang tidak memakannya..Hmm..menarik bukan?


Penyelidik dari Universiti Harvard mendapati coklat menga
ndungi bahan kimia yg membantu mengekalkan keanjalan saluran darah dan meningkatkan kandungan flavonoid dan antioksidan dalam darah, bahan yang dapat menghalang penyakit kardiovaskular serta menghalang atau melambatkan kerosakan sel dan tisu badan.. Ini sekali gus memanjangkan usia dan dengan lebih 300 bahan kimia di dalamnya, banyak lagi kebaikan coklat.. Jgn makan coklat berlebihan..Seperti juga makanan yang lain, pengambilan berlebihan mungkin memudaratkan.

Ada lagi satu kajian yang dijalankan di Universiti Pittsburgh, mendapati coklat tidak menyebabkan migrain seperti yang disangkakan sebelum ini...mereka yang sering mengalami migrain atau sakit kepala boleh memakannya tanpa perlu risau ia akan menyebabkan sakit kepala.. Malah coklat mengandungi bahan seperti ubat penenang, yang menjadi penahan sakit dan meningkat tahap rasa sihat..Coklat keluarkan endorphins yang membuat kita rasa gembira. Makan seberapa banyak dan kerap, coklat bukanlah bahan ketagihan..Permakanannya boleh dihentikan bila-bila masa. Makan coklat juga dikatakan boleh menguatkan sistem pertahanan badan..Ini boleh mengurangkan risiko jangkitan selsema dan flu..Coklat juga bukanlah penyebabkan jerawat. Jerawat disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik..Jgn streskan diri, makanlah coklat kerana ia boleh tenangkan anda sewaktu stres..Bagi wanita, coklat menggalakkan pengeluaran kimia endorphins bagi otak wanita, yang menggalakkan rasa gembira dan mengurangkan stres. Makan coklat adalah baik untuk kita, namun seperti mana-mana makanan janganlah ambil berlebihan..

Coklat susu atau coklat hitam?


JIKA anda mementingkan kesihatan, ini adalah panduan mudah untuk diikuti sebelum membeli, memakan atau menghadiahkan coklat buat yang tersayang..Coklat susu (putih) memang enak dimakan berbanding coklat pahit (hitam) malah kajian mendapati coklat susu kini lebih menjadi pilihan.

Namun, coklat susu mempunyai kandungan lemak tepu tidak sihat yang tinggi, gula dan kalori - semuanya TIDAK ELOK UNTUK KESIHATAN - kerana ia mengandungi susu. (Jika dimakan berlebihan!) Malah, kandungan kokonya yang lebih rendah menyebabkan kandungan antioksidannya kurang berbanding coklat hitam.

Sekeping coklat hitam mengandungi dua kali ganda antioksidan dan kurang kalori berbanding coklat susu. Dua belas biji koko diperlukan untuk menyediakan satu auns (28.3 gram) coklat hitam berbanding hanya empat biji koko untuk menghasilkan satu auns (28.3 gram) coklat susu.

Satu-satunya kelebihan coklat susu berbanding coklat hitam ialah ia mengandungi kalsium..Justeru, coklat susu atau coklat hitam? Pilihlah yang hitam! Siapa kata hitam tidak `elok'...

Jadi..kesimpulannya, coklat tidak menggemukkan malah mempunyai khasiatnye yang tersendiri..tetapi, mestilah tidak secara berlebihan..So, don't be afraid..choose your chocolate and eat it with a bright smile..=)



Thursday, October 14, 2010

cik Dawana nasuha..~

Semalam, saya dan cikema ke mid valley untuk berjumpa dengan kawan praktikal kami, cik Dawana nasuha..kami kenal cik Dawana ni mase praktikal di smk presint 11(1)..best dapat kenal cik Dawana sebab dia jenis yang banyak cakap..dan sporting juga..kalau cik Dawana dah bercakap tu, mmg susah nak berhenti..hihihi~ Asalnye, memang dah x jadi dah plan kami tu, tp last2 minit baru di'confirm'kan balik..sebab dah plan pun last minute, yang pergi pun cume saya dan cikema je, kawan2 yang lain dah ada kerja..thanks to cikema juga sebab sanggup nk pergi mid semalam..

saya dan cikema bertolak ke mid lepas zohor..dalam jam 2 juga laa..sampai2 je kat mid, tempat pertama yang kami tuju ialah -------->> foodcourt.. Lapar sangat sebab x makan lagi sebelum keluar tu. Sementara menunggu ketibaan cik Dawana nasuha, saya dan cikema makan la dulu.. Jalan jalan juga tapi perut ni kena diisi juga kn? kesian kat perut..


Elok kami dah nak habis makan, cik Dawana baru sampai. oleh sebab kami tak tau nak g mane, kami bertiga duduk laa kat foodcourt tu sambil bersembang.. Banyak jugak laa yang kami bertiga bualkan, bertukar-tukar cerita terbaru maklumlah, sudah lame tidak ketemu.. Macam2 cerita yang ada, dari cerita posting, interview, kerja, sampai la kepada isu 'rambut tepek macam tomok' hihi..jangan marah ye cik Dawana..

semalam tak pergi mana2 pun..cuma jalan2 kat dalam tu je..Lepas tu, kami ke surau.. Then, jalan-jalan lagi..sempat la juga amek beberapa keping gambar bersama cik Dawana & cikema.. Kami pun ada gak gi jusco kejap sebab nak g beli barang..After that, we went to Mcd..terharu sangat sebab mase ni cik Dawana yang belanja..mekaceh ye wana..nanti belanja lagi tau..haa..kat atas tu ada gambar kami bertiga..cik Dawana yang pakai tudung kale itam tu..cikema pulak yang paki tudung putih..

Sudah makan tu, kami pun balik..lagipun mase tu dah lewat, kesian plak kt cik Dawana nak naik
tren sorang2..kejap je kami jumpa sebab mase pergi tu pun dah lewat..Entah bila laa dapat jumpa cik Dawana lagi..nak g JB tapi tak sure lagi..kena tengok mase dan keadaan 'money' dulu..

Mekaceh ye cik Dawana..nanti kita jumpa lagi bila diberi kelapangan masa ye.. InsyaAllah..~









Saturday, October 2, 2010

syawal's memory 2

date : 5th syawal
time : 1130 - 330

place : Ulek Beach Resort

''It takes only a moment to smile, but the memory of it sometimes lasts forever..''




Have great time with them here..hope we will meet again next year..



Best bila dapat makan ramai2, then exchange stories, and most important is, gossiping..haha~



most of my friends, da kawen already..da ada anak..then, mula la they asked me, ''mu bile ag mie?'', then asked again, ''bile buleh mkn nsi minyak mu ni mie..''..and I can only smile..hahaha~hadoi..aku kecik lg laa..but, when it's my turn, i will announce to the whole world..so don't worry OK my friends..hahaha~~