Tuesday, November 30, 2010

buah vs berat

Buah-buahan untuk turunkan berat badan??

Seperti yang sedia maklum, buah-buahan mengandungi serat tinggi, air dan nutrisi sehingga mampu membuatkan perut menjadi kenyang. Tidak hairanlaah pakar pemakanan menganjurkan amalan memakan buah sebagai pelengkap hidangan dalam diet harian. Bagaimanapun, dalam pilihan pelbagai jenis buah, ada beberapa jenis yang mempunyai kelebihan dalam membantu menurunkan berat badan, iaitu:

1. Limau Gedang

Kajian mendapati, buah limau besar berkenaan mempunyai asid sitrik yang dapat menghambat kehadiran kalori dalam makanan.


2. Oren

Berbanding buah lain, oren dipercayai mempunyai kandungan serat paling tinggi.
Serat yang ada dalam buah itu juga adalah dari jenis larut di dalam air dan amalan pemakanan oren mampu mengurangkan keinginan seseorang menikmati karbohidrat.

3. Epal

Ada kajian mendapati, seseorang yang mengambil sebiji epal sebelum menikmati hidangan mampu mengurangkan kadar kenaikan berat badan sebanyak 33 peratus berbanding orang yang tidak mengamalkannya.


4. Beri

Buah dari kumpulan beri adalah antara jenis buah yang kaya dengan kandungan antioksidan dan dapat meningkatkan kadar metabolisme tubuh.


5. Tembikai

Buah ini terdiri daripada 92 peratus air dan mampu memberikan signal kenyang kepada otak dalam tempoh singkat apabila reseptor di dalam perut tera
ngsang.

6. Anggur

Kandungan antioksidan di dalam buah ini mampu menc
egah gula di dalam darah menjadi lemak. Anggur juga mencegah pembentukan lemak di dalam perut.



Sumber : Berita Harian, Selasa, 30 November 2010, R12






Friday, November 26, 2010

wanita dan air mata.

Tangisan dan air mata tidak dapat dipisahkan daripada kehidupan manusia. Air mata seringkali dikaitkan dengan kesedihan, kesakitan dan kesengsaraan. Adakalanya air mata akan mengalir apabila seseorang mengalami detik-detik yang menggembirakan. la berpunca daripada pelbagai faktor tetapi air mata yang menitis kerana Allah s.w.t adalah amat tinggi nilainya.


Pada pandangan umum, air mata adalah cukup sinonim dengan kaum wanita, sedangkan bagi kaum lelaki ia merupakan simbol kelemahan seseorang. Namun demikian, ada kajian menyatakan bahawa di sebalik tangisan dan air mata yang mengalir secara semulajadi tersembunyi kelebihannya. Antara hikmah kewujudan air mata adalah ia bertindak sebagai pencuci bagi debu-debu kotoran yang melekat pada mata. Apa yang lebih mengagumkan ia dapat meneutralkan racun-racun yang mungkin terbentuk pada selaput mata. (Hikmah Terapi Air Mata - Menangis Kerana Allah ( Paperback ) Author(s) : Hasan bin Muhammad Ba’Mu’aibid)

Mengapa Perempuan lebih banyak menangis daripada lelaki?

Kajian ilmiah menetapkan bahawa perempuan lebih banyak menangis empat kali ganda berbanding lelaki. Ini kerana mereka memiliki kelenjar-kelenjar air mata yang bentuknya lebih besar daripada kelenjar-kelenjar air mata lelaki.

Para ilmuwan Amerika sampai pada kesimpulan bahawa menangis sangat berguna untuk kesihatan. Air mata yang asli, baik itu air mata bahagia atau air mata kesedihan dapat membantu mengembalikan keseimbangan kimia tubuh.

Perempuan lebih banyak menangis kerana mereka sering hanyut dalam tangisan. Mereka mengeluarkan tangisan dengan diiringi suara yang dapat didengar sebanyak 64 kali dalam setahun. Sedangkan lelaki hanya mampu menangis 17 kali dalam setahun.

Para ilmuwan berpendapat “ Jenis air mata yang mengalir akibat tekanan perasaan (emosi) dari segi bentuk dan fungsinya adalah berbeza-beza. Air mata jenis ini merupakan reaksi kimia yang muncul sebagai tindak balas atas gejala-gejala emosi yang bercampur dengan perasaan. Dengan demikian, ia lebih penting daripada protein.”

Menangis dapat meringankan kadar tekanan kejiwaan. Ini sangat berguna untuk kesihatan lebih-lebih lagi kita kerap mendengar pelbagai jebnis penyakit yang disebut sebagai penyakit tekanan jiwa.

Menangis faktor penyebab panjangnya usia kaum hawa

Para ilmuwan menegaskan bahawa menangis dapat menyebabkan panjangnya usia kaum hawa. Menurut mereka, air mata mengandungi peratusan racun yang dikeluarkan dari tubuh melalui tangisan. Perkara ini mengakibatkan tubuh akan bebas dari racun. Parailmuwan dalam bidang kedoktoran jiwa menegaskan bahawa menangis dapat menyelamatkan perempuan masa kini dari ketegangan urat saraf yang ia alami akibat banyaknya permasalahan yang harus dihadapi ketika menjalani rutin kehidupan.

Para doktor pakar mata juga berpendapat bahawa air mata berfungsi membasuh mata dan mengosongkannya daripada kandungan racun yang muncul akibat tegangnya urat saraf perasaan dan emosi yang selalu datang silih berganti

Air mata yang termahal siapa yang punya?

1. Ibu

2. Ayah

3. Remaja

4. Orang yg dizalimi

Hormon berbicara yang dimiliki oleh kaum hawa

Perempuan memiliki hormon yang dipanggil oksinosin. Para ilmuwan menamakannya sebagai hormon pengendalian watak. Hormon ini dianggap sebagai faktor terpenting di sebalik fenomena bersembangnya kaum perempuan dengan teman-teman ataupun keluarga mereka untuk menghilangkan stress dan bukan cara menyembunyikan diri atau melampiaskannya dengan tindakan yang zalim seperti yang dilakukan oleh lelaki.Ini akan berhujung pada satu kesimpulan bahawa kaum hawa lebih sedikit menjadi Koran akibat kekacauan saraf atau lebih sedikit terjerumus ke dalam jurang kewujudan ubat daripada lelaki.


Rujukan : Dipetik dari buku hikmah terapi air mata menangis kerana Allah Karya Hasan bin Muhammad Ba’Mu’aibid diterjemahkan oleh Mohd Basri bin Yusof

Info dari : Love Love Islam dan Sihat Selalu




Wednesday, November 24, 2010

Mengapa doa tidak makbul?

Sumber : http://mymasjid.net.my/koleksi-artikel/display/771/mengapa-doa-tidak-dimakbul/

Oleh Anak Melaka,2002-11-26 08:17:13

Mengapa doa tidak dimakbul

Susunan Hashim Ahmad


Selalunya ALLAH akan mengabulkan setiap doa melalui saluran yang diizinkan syarak. Tetapi jika pemberian itu tidak sampai ke tangan kita atau kita tidak menerimanya, maka itu bukanlah salah ALLAH. Mungkin ada kesilapan dan kesalahan yang kita lakukan.

Di antara kemungkinan itu ialah:


1) Ada kalanya kita sudah terlalu jauh dengan ALLAH.


2) Ada dinding yang membataskan kita dengan ALLAH seperti dosa yang sudah
bertimbun-timbun sehingga ALLAH berasa tidak patut lagi kita menerima
pemberian-Nya yang bernilai tinggi dan suci itu.


3) Kita selalu berdoa tetapi perbuatan maksiat tidak kita tinggalkan dan kita
suka mengambil sesuatu melalui jalan yang haram.


4) Boleh jadi kerana salah kita melanggar syaratnya atau kerana salah satu sebab
yang kita tahu atau sedar.


Ibrahim Adham, seorang ahli sufi yang sangat masyhur pernah ditanya oleh orang ramai ketika beliau berada di tengah pasar Basrah, mengapa doa kami tidak dimakbulkan Allah pada hal kami selalu berdoa.


Ibrahim Adham menjawab: "Kerana hati kamu buta (mati) disebabkan sepuluh perkara, iaitu":

  • Kamu mengenal Allah tetapi kamu tidak menunaikan hak-Nya.
  • Kamu sangka kamu cintakan Rasulullah tetapi kamu tinggalkan sunnahnya.
  • Kamu membaca al-Quran tetapi kamu tidak beramal dengannya.
  • Kamu makan nikmat Allah tetapi kamu tidak bersyukur kepada-Nya.
  • Kamu mengaku syaitan itu musuh kamu tetapi kamu tidak menentangnya.
  • Kamu mengaku syurga itu benar tetapi kamu tidak beramal untuknya.
  • Kamu mengaku neraka itu benar tetapi kamu tidak lari daripadanya.
  • Kamu mengaku mati itu benar tetapi kamu tidak bersedia untuknya.
  • Kamu bangun dari tidur lalu kamu ceritakan segala keaiban manusia tetapi kamu lupakan keaiban kamu sendiri.
  • Kamu kebumikan mayat saudara-saudara kamu tetapi kamu tidak mengambil iktibar daripadanya.

Daripada sepuluh sebab yang membutakan hati itu tersimpul satu sifat bahawa kebanyakan kita tidak menjunjung tugas sebagai hamba yang sebenar bagi Allah. Sebab itu wajar sekali kita tidak mendapat keistimewaan yang melimpah ruah - setiap panggilan tak mungkin disahut dan setiap permintaan tak mungkin dikabulkan Allah.

Bey Ariffin dalam bukunya Samudra Al-Fatihah antara lain mengatakan; doa seseorang itu tidak akan dimakbulkan Allah walaupun ia merendah diri serendah-rendahnya (khusyu' dan tawadhu') sewaktu berdoa, serta memuliakan Allah dengan semulia-mulianya, tetapi apabila sebelum berdoa atau sesudahnya dia mengerjakan pekerjaan yang sangat dilarang dan dimurkai Allah.


Di sinilah letaknya rahsia mengapa Allah tidak mengabulkan doa sebahagian besar dari manusia yang berdoa dan di sinilah pula letaknya kenapa Allah selalu mengabulkan doa Rasul dan nabi, para sahabat dan tabi'iin, para wali dan orang soleh lainnya.


Untuk membolehkan doa itu dimakbulkan Allah s.w.t maka ia hendaklah dilakukan dengan sebaik-baiknya dan dengan memelihara adab- adab berdoa.


Di antara adab-adab berdoa ialah:

  • Doa hendaklah dilakukan dalam waktu yang baik dan mulia seperti pada hari Arafah, ketika Ramadhan, Jumaat, sepertiga yang akhir dari malam dan pada waktu sahur.
  • Berdoa dalam keadaan yang mulia seperti ketika sujud dalam sembahyang, ketika berhadapan dengan musuh dalam pertempuran, ketika hujan turun, sebelum menunaikan sembahyang dan sesudahnya, ketika jiwa sedang tenang dan bersih daripada gangguan syaitan dan ketika menghadap Kaabah.
  • Berdoa dengan menghadap kiblat.
  • Berdoa dengan merendahkan suara antara terdengar dan tidak oleh orang yang berada di sisi kita.
  • Berdoa dengan tidak menggunakan kata-kata yang bersajak. Memadai dengan kata-kata biasa dan sederhana, sopan dan tepat dengan apa yang dihajati dan tidak perlu dilagukan dan amat baik dipilih lafaz-lafaz doa Rasulullah s.a.w yang bersesuaian.
  • Berdoa dalam keadaan khusyu' dan tawadhu' dengan merasakan kebesaran dan kehebatan Allah dalam jiwa.
  • Mengukuhkan kepercayaan bahawa doa itu akan dimakbulkan Allah dan tidak sedikitpun berasa gelisah jika tidak diperkenankan Allah s.w.t.
  • Mengulangkan doa yang diutamakan dua hingga tiga kali.
  • Memuji Allah di permulaan dan pengakhiran doa.
  • Bertaubat sebelum berdoa dan menghadapkan diri dengan sesungguhnya kepada Allah s.w.t.

"Sesungguhnya Hidupku, Matiku, Amalanku, Ibadahku adalah semata-mata kerana Allah SWT"