Saturday, November 13, 2010

dugaan..~

Alhamdulillah..selamat juga saya sampai di kampung halaman dan rumah saya yang tercinta petang semalam *happy sangat* Tapi, sebelum sampai di kampung, berbagai-bagai dugaan yang saya harungi..walaupun dugaannya hanyalah dugaan yang kecil sahaja, namun mampu membuatkan air mutiara jernih mengalir juga dari mata saya ni..*sedeyh plak*

Dugaan yang pertama, pagi semalam hujan turun agak lebat di bumi UKM..
Alhamdulillah, syukur dengan nikmat hujan yang ALLAH turunkan..namun, yang mencabarnya, saya terpaksa berdikari, membawa beg yang berat dari blok ke busstop dlm hujan..huhu..sampai aje di busstop, tepat kul 810..saya tau, time tu, bas rapid dah takde..kalau ada pun dalam 45 minit lagi..saya dah cuak, takut tak sempat nak sampai di hentian kajang..takpe2, tunggu lagi moga2 sampai juga bas yang dinanti..tapi, hampa..nasib baiklah ada teksi, saya pun tahan laa teksi untuk ke hentian kajang..daripada tunggu bas yang tak sampai2 lebih baik saya naik teksi kan.. masa tu dah dalam jam 835 kot..

Alhamdulillah
, sampai juga di hentian kajang..Sampai je kat sane, saya terus ke platform..*tambang teksi mahal gile, RM15, biase RM12 je..huhu..takpe lah, asal dapat sampai & x tertinggal bas* Lega bila sampai di platform, pakcik driver tu baru je buka tempat beg..saya letak beg kemudian terus naik bas..Lega hati ni bila dah naik bas..Tapi, satu lagu dugaan, seat saya dalam bas betul2 dekat dengan aircond yg atas tu..sejuk sampai ke tulang sum-sum..huhu kepala nie dah rase berdenyut2 dah..kena hujan + sejuk aircond..menggigil la juga kan.. Dalam kepale ni duk tenangkan hati sendiri, takpe, kejap je..dah x lame nak sampai umah..

Bila dah dekat nak sampai, ummi saya call tanya saya ada kat mane..kemudian, ummi cakap tak sempat nak g amek saya kt busstop sebab masih di UMP, ambil adik saya si Aiman..saya kena jalan kaki balik umah..
ALLAH..dugaan lagi..huhu..dah sampai kat busstop, saya gagahkan juga kaki ni untuk berjalan..dengan beg yang agak berat 2, dengan sakit belakang duk dalam bas, dengan sakit kepale lagi tapi saya lawan juga untuk sampai ke rumah yang dicintai..Alhamdulillah, saya selamat sampai umah..mase tu dah tak tau jam berape , yang pastinya saya dah tak larat nak jalan..saya menangis sendiri mase duduk kat anjung umah tu..huhu..sungguh saya penat + tak larat..akhirnya, saya tertidur di atas kerusi di anjung umah..

Agak lame laa juga menunggu ummi dan abah balik..dalam jam 530 kot baru diorang sampai.. lepas tu terus saya masuk umah, minum air
and then cari katil..penat sangat! saya tidur sampai maghrib..

Memang sangat mencabar perjalanan untuk sampai umah..dengan hati saya sendiri yang agak bercelaru semalam..dah rase macam ape dah semalam..huhu..tapi, saya sedar, itu semua dugaan dari
ALLAH...walaupun dugaan itu hanyalah dugaan yang kecil sahaja, tapi dengan keadaan hati yang terganggu tu mampu mebuatkan hati saya menangis..

Dugaan itu adalah ujian dari
ALLAH bagi menguji hamba-Nya untuk membuktikan rasa kasih-Nya pada hamba-Nya..Dan apa yang telah berlaku pada hari semalam, saya terima dengan hati yang terbuka kerana sesungguhnya, ALLAH tidak akan menguji hamba-Nya melebihi kemampuan mereka..

Ya ALLAH..Semoga hati ini sentiasa kuat dan tabah untuk mengharungi dugaan-dugaan yang bakal tiba..









0 comments: