Friday, August 19, 2011

malam-malam terakhir


Hari ini sudah hari ke 19 umat islam berpuasa dan bulan Ramadhan pun sudah hampir tiba ke penghujungnya. Sekejap saja sudah masuk 10 hari terakhir di bulan yang penuh berkah ni. Dan tak sampai 2 minggu juga, bulan yang mulia ni akan meninggalkan kita. Rasa macam sekejap je puasa tahun ni kan? Entah akan dapat berjumpa lagi atau tak dengan Ramadhan tahun depan. Semoga ALLAH memanjangkan umur kita semua untuk berjumpa lagi dengan Ramadhan yang akan datang, InsyaAllah.


Haa..semua dah banyak beribadat pada ALLAH tak? Semoga Ramadhan kita tahun ni lebih baik daripada tahun-tahun yang sebelumnya la eah.. InsyaAllah.. Jadi, jom kita semua rebut peluang 10 malam yang terakhir ni.. Ini kerana, dalam 10 malam yang terakhir inilah adanya malam Lailatul Qadar, malam yang di mana Jibril dan para malaikat turun ke bumi dengan izin ALLAH s.wt. Sesiapa yang dapat bertemu dengan malam Lailatul Qadar ini, akan digandakan pahalanya sebanyak ibadah yang dikerjakan selama 1000 bulan! MasyaAllah..hebat sungguh malam Lailatul Qadar ini..dan beruntunglah bagi orang mukmin yang dapat bertemu dengan malam tersebut.

“Sesungguhnya Kami menurunkan (Al-Quran) dalam malam Lailatul Qadr. Tahukah kamu apa itu malam Lailatul Qadr. Malam Lailatul Qadr lebih baik dari 1000 bulan. Malaikat dan ruh turun pada malam itu dengan izin Tuhan mereka dalam semua urusan. Salam (sejahtera) malam tersebut hingga naik fajar” (Al-Quran).

Diantara ibadah-ibadah yang boleh dilakukan ialah qiamullail, solat sunat tahjjud, solat sunah taubat, solat hajat, puasa fardhu, berbuka, solat Tarawih, tilawah Al-Quran, berdoa, zikir, istighfar, memuhasabah diri, merancang untuk amalan diri, keluarga dan Dakwah dan sebagainya.

Jadi, jom kita cari malam Lailatul Qadar ni..sangat lah bertuah bagi sesiapa yang berjaya menemuinya..apa yang pasti, jangan tertinggal untuk beribadat di 10 malam yang terakhir Ramadhan ini ye..Semoga ibadah kita semua diterima ALLAH..



0 comments: