Sunday, September 18, 2011

Pakaian wanita muslimah.

~Sumber gambar dari Mr.Google~

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab:59)


Sebagai peringatan dan juga perkongsian untuk para muslimah.. juga untuk diri saya sendiri.. Mari sama-sama kita mencari redha ALLAH melalui cara kita berpakaian.. Berpakaian menurut hukum ALLAH dan yang penting, niatkan apa yang kita pakai ni, biarlah kerana ALLAH..

Antara ciri pakaian wanita muslimah, terutamanya semasa keluar dari rumah ialah :

1. Pakaian yang dipakai hendaklah menutup aurat iaitu menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan. Ini adalah kewajipan sebagai wanita muslimah seperti apa yang telah dituntut dalam agama islam. Yang penting, labuhkanlah tudung kepala atau jilbab sehingga ke paras bawah dada. Bahagian kaki pula, boleh ditutup dengan memakai stokin atau sarung kaki.

2. Pakaian yang dipakai hendaklah tidak terlalu nipis, yang boleh menampakkan bayangan tubuh badan dari luar.

“Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya.” – Riwayat Bukhari dan Muslim.

3. Pakaian yang dipakai janganlah terlalu ketat ataupun sempit tetapi perlulah longgar dan selesa dipakai. Jika pakaian yang dipakai terlalu ketat, boleh menampakkan susuk tubuh badan seseorang wanita yang secara tidak sengaja boleh menaikkan nafsu lelaki yang melihatnya.

“Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” – Al-Ahzab: 59.

4. Pakaian tidak dikenakan bau-bauan yang terlalu harum.

Sabda Rasulullah SAW: “Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan, kemudian dia keluar dan melintasi kaum lelaki ajanabi, agar mereka mencium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina, dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina.” - (Riwayat Ahmad, Thabrani dan Hakim)
5. Tidak perlu terlalu berhias-hias atau bermegah-megah dalam memakai pakaian kesukaan.

6. Pakaian yang dipakai oleh seorang wanita itu tidak menyerupai orang kafir atau musyrik. Sebagai wanita muslim tunjukkanlah ciri-ciri berpakaian anda sebagai wanita muslimah seperti yang dituntut dalam islam.

7. Tidak berhias-hias dengan keterlaluan kecuali bersama suami di rumah. Juga tidak bergelang-jurai emas, ketika keluar rumah semacam hendak menunjuk-nunjuk. Barangan kemas tu eloklah disorok atau disimpan di rumah sahaja. Boleh juga elakkan dari kena ragut.

8. Jika keluar berjalan janganlah memakai kasut bertumit, sehingga berbunyi keletok-keletok kerana bunyi tersebut boleh mengganggu menarik perhatian kaum lelaki.

9. Jika berjalan , janganlah sengaja melenggang-lenggokkan badan atau gaya berjalan tu.. sebab itu pun boleh menarik perhatian kaum lelaki.

nak banyak yang lebih menarik, baca laa artikel ni : Muslimah memang tidak guna..



0 comments: