Friday, September 16, 2011

Niat menghalalkan cara?

Kenapa orang islam yang menggunakan kekerasan dan mengangkat senjata dilabelkan sebagai pengganas, sedangkan orang-orang bukan islam yang turut menggunakan kekerasan tidak pula dilabelkan sebagai pengganas.


Orang islam menggunakan kekerasan, dan mengangkat senjata untuk mempertahankan diri, agama dan keluarga mereka. Tapi kenapa mereka dilabelkan sebagai pengganas.

Sedangkan orang bukan islam menggunakan kekerasan untuk menjaga keperluan ekonomi mereka. Mereka mengangkat senjata mereka untuk menindas golongan yang lemah, menawan dunia dan juga membuktikan mereka berkuasa. Tetapi, tidak pula mereka dilabel sebagai pengganas. Mengapa? Mengapa keadaan ini berlaku?

Seperti yang diketahui umum, pada tahun 2008-2009, Israel telah melancarkan operasi ketenteraan besar-besaran terhadap Gaza. Serangan udara dan darat yang dilancarkan telah mengorbankan ribuan nyawa, memusnahkan infrastruktur, bangunan, sekolah dan kediaman. Itu belum dikira lagi bilangan orang-orang awam yang terkorban semasa serangan itu dilancarkan. Belum juga dikira golongan kanak-kanak, wanita dan orang tua yang trauma kesan daripada kekejaman yahudi zionis itu.

Jumlah orang awam yang terkorban di Afghanistan, Iraq dan juga di Selatan Thailand melebihi jumlah orang awam yang terkorban di Bali dan juga peristiwa 11 september tu. (Boleh rujuk di sini)

Memanglah mana-mana agama tidak menghalalkan keganasan apatah lagi apabila ia melibatkan nyawa orang awam yang tidak bersalah. Tapi, pilihan apa yang golongan islam ini ada. Mereka terus ditekan dan didesak tanpa ada pihak yang sanggup memberi bantuan kepada mereka.

Sekurang-kurangnya, secara tidak langsung usaha-usaha mereka yang dianggap ekstrem ini akan diberi perhatian oleh pihak yang berkenaan. Pihak-pihak tersebut juga akan terus berhati-hati dan berwaspada dengan aktivit-aktiviti puak yang ekstreme ini. Tidak nampak ke, sebenarnya golongan-golongan ini takut dengan kebangkitan umat islam? Kejadian-kejadian ini turut memberi peringatan kepada mereka, bahawa golongan yang mereka label sebagai pengganas ini boleh lakukan apa sahaja untuk mempertahankan agama dan hak mereka.

Mereka yang dilabel sebagai pengganas ini, sebenarnya berjuang untuk mempertahankan agama Allah. Mereka berjuang semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah.

Apa kata kamu? Tepuk dada, tanyalah Iman.


Selingan : Perbaiki niat kita, biarlah semata-mata kerana ALLAH.





0 comments: