Tuesday, November 15, 2011

Allah beri apa yang perlu..

Bila terasa diri kita mengetahui banyak perkara, kita kena ingat, Allah lebih mengetahui apa yang ada dalam hati kita, hatta sebesar zarah pun..
“Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya” (Surah Al Baqarah 2:30).


Bila kita rasa sesuatu itu baik untuk kita, dan kita kecewa bila tak dapat perkara tu..kita kena ingat, Allah telah tentukan yang terbaik untuk hamba-hambNya..

"..dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." (Al-Baqarah:216)

Dalam hidup, tak semuanya indah belaka..tak semua yang kita nak kita dapat..sebab tu bila kita mengaku kita beriman, kita kena ingat, Allah akan menguji kita untuk tengok, betul atau tidak yang kita ni beriman.. 
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.(Surah al-ankabut, ayat 2-3)

Dan untuk harungi semua ujian hidup, kita kena ingat juga untuk berdoa..semoga dikuatkan langkah kerana ALLAH..
Berdoalah agar diberi kekuatan untuk menghadapi ujian hidup (iman, ukhwah, keluarga, kewangan, study, dll), bukannya supaya Allah menghilangkan ujian daripada kita. 

Ujian yang datang adalah sebagai tanda kasih dan sayangnya Allah kepada hambaNya.. Semakin berat ujian yang datang menduga, semakin DIA sayangkan kita.. Sepatutnya kita bersyukur kita diuji, sebab itu tandanya Allah masih sayangkan kita, masih kenal dengan kita.. Namun, bila Allah tidak uji kita, masa itukah sepatutnya kita rasa risau dan bimbang. Sebab, mungkin Allah sudah tidak peduli akan kita lagi..


Oleh itu, sabarlah dengan ujian..jangan anggap masalah yang datang itu sebagai musibah..bahkan anggaplah sebagai ujian daripada Allah untuk menguji hamba yang Dia kasihi.. InsyaAllah, hati akan tabah dan sabar dengan ujian yang mendatang.. Jangan berputus asa dengan ujian, sebab Allah memberi ujian yang mampu ditanggung oleh hambaNya..

Bukankah dengan ujian kepayahan itu, doanya kita makin laju menerjah ke langit?
Bukankah dengan ujian kesulitan itu, solatnya kita makin khusyuk mencari tenang?
Bukankah dengan ujian yang memberat itu, pengharapan kita semakin kuat kepada Dia?

Allah yang menciptakan kita. Dia tahu apa keperluan kita. Kerana itulah, Allah beri apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu.

Mari bersangka baik dengan Allah.
Ujian itu suatu tarbiyyah daripada Allah.
Ujian itu tanda kita masih ‘ada’ di ‘mata’Nya.

Lihat ke langit, mentari itu masih menyinar, walaupun di waktu malam, masih tabah meminjamkan cahaya nya kepada sang rembulan.. 

read more : ujian








Terima kasih sudi singgah di sini =)

1 comments:

Aina Najwa said...

bersabarlah...setiap ujian itu ada hikmah nya...itulah ungkapan y biasa didengar...namun,andai tidak dialami mereka tidak akan mengerti...