Thursday, February 2, 2012

Dia Abu Ubaidah, Penakluk Parsi

Dengan Lafaz Bismillahirrahmanirrahim kumulakan bicara..

Abu Ubaidah bin al-Jarrah atau nama sebenarnya Amir bin Abdullah bin al-Jarrah bin Hilal al-Fihri al-Quraisy. Beliau lahir pada 582 masihi di Mekah, dan meninggal dunia semasa berumur 58 tahun akibat wabak taun pada 640 masihi bersamaan 18 hijrah. Mayatnya dikebumikan di Baisan, Syam. Beliau seorang yang lembut, tawaduk dan sangat pemalu tetapi apabila mengendalikan setiap urusan yang diamanahkan kepadanya, beliau amat cekap dan pantas. Beliau banyak mengikuti peperangan membela panji-panji Islam. Bahkan, menjadi panglima perang yang sangat prihatin terhadap keselamatan tenteranya.


Nabi Muhammad S.A.W pernah bersabda, “Tiga orang yang paling terkemuka dalam suku Quraisy dan memiliki sifat terbaik dan paling sederhana. Mereka adalah Abu Bakar, Uthman dan Abu Ubaidah al-Jarrah.”

Abu Ubaidah dikenali di zamanya sebagai seorang yang zuhud. Hidup baginya adalah pilihan. Ia memilih zuhud dengan kekuasaan dan harta yang ada di dalam genggamannya. Baginya, jawatan bukan jalan untuk memperkaya diri tetapi kesempatan untuk beramal bagi meraih syurga.

Pernah satu ketika, umat Islam tidak yakin untuk mengalahkan tentera Rom yang ramai dan mempunyai pertahanan yang kuat. Abu Ubaidah tampil memberikan ucapannya.

“Adakah saudara-saudara sudah lupa? Semasa perang Badar, bilangan tentera muslimin hanya tiga ratus tiga belas orang berbanding pihak musuh seramai dua ribu orang. Tetapi itu tidak mematahkan semangat orang kita berjuang. Dengan izin Allah, kita berjaya mengalahkan mereka”

“Tapi kita kalah semasa Perang Uhud!” kata suatu suara.

“Manusia mudah lupa. Apabila manusia berhadapan dengan kebendaan dunia, mereka lalai walaupun pada masa itu mereka berhadapan dengan musuh. Semua itu adalah ujian daripada Allah bagi melihat sejauh mana keimanan dan kesetiaan kita kepada-Nya.” Abu Ubaidah berhenti seketika.

Kemudian, beliau menyambung, “Adakah bala tentera Rom itu Tuhan maka kamu semua takut? Apa yang dapat apabila takut kepada mereka? Sedangkan Allah sudah menjanjikan syurga kepada mereka yang mati syahid di medan perang. Pada masa ini, musuh-musuh Islam sedang mentertawakan kita. Sikap pengecut kita yang memudahkan umat islam ditawan. Siapa sepatutnya dipersalahkan apabila kita tewas? Jawapannya adalah kita. Apabila kita bersatu hati mempertaruhkan nyawa demi menegakkan syiar islam, Tuhan membantu kita. Sekiranya kita kalah bukan bermakna Tuhan tidak membantu tetapi Dia mahu melihat sejauh mana keimanan kita kepada-Nya”

Kata Muaz bin Jabal, “Wahai sekalian manusia, kita semua sudah kehilangan dia (Abu Ubaidah al-Jarrah). Demi Allah, saya tidak pernah melihat orang yang lebih lapang dadanya selain dia. Saya tidak Nampak orang yang lebih jauh dari kepalsuan dan kepura-puraan selain dia. Saya tidak tahu sekiranya ada orang lain yang lebih menyukai kehidupan akhirat selain dia dan saya tidak tahu sekiranya ada orang lain yang suka memberi nasihat kepada orang ramai selain dia. Oleh itu, marilah kita memohon rahmat untuknya semoga Alla melimpahkan rahmatnya kepada kita pula.”

Abu Ubaidah adalah antara sahabat Rasulullah yang terawal masuk islam dan diantara 10 orang sahabat baginda Rasulullah yang dijamin masuk syurga.

Sumber : Buku "Abu Ubaidah Penakluk Parsi, Abdul Latip Talib"

Mari sahabat-sahabat semua, tak rugi baca buku ni! Sungguh, saya amat mengagumi kehebatan sahabat-sahabat nabi ketika berjuang mempertahankan islam. Bukan ganjaran dunia yang mereka inginkan, tetapi syahid di jalan Allah menjadi impian dan syurga Allah yang di cari. Sungguh, mereka sangat hebat untuk mempertahankan agama Allah dan meluaskannnya di seluruh bumi Allah ini.. Matlamat mereka, biar syahid ataupun kemenangan ! Lillahi ta’ala!




Terima kasih sudi singgah di sini =)

0 comments: