Tuesday, January 11, 2011

Hebatnya kasih sayang mereka.

Dalam keadaan yang tidak sihat ni, saya betul-betul rindukan ummi dan abah di rumah..Tengah dilanda kebosanan duduk sorang-sorang dalam bilik ni, betul-betul membuatkan perasaan rindu pada mereka membuak-buak.. Sebab, bila berada di rumah, sayalah teman yang selalu temankan ummi bersembang bila adik-adik sibuk bermain game.. Sayalah juga insan yang selalu temankan abah berbual mase tengok berita.. Dan saya rasa, sayalah orang yang selalu mendengar cerita ummi dan abah semasa zaman muda-muda dulu, berulang-ulang kali tanpa rase jemu atau bosan walau sediktpun.. Dan bila saya duduk berseorangan ni, saya betul-betul rindukan ummi dan abah.. saya rindu nak mengusik ummi, saya rindu nak bersembang dengan abah.. Saya mengaku saya anak manja..dan keras kepala jugak..dan degil jugak..tapi tak pe lah..saya manja dengan ummi dan abah je..sebab saya kan anak mereka.. ^_^

Sebut pasal degil, dan keras kepala, saya masih ingat lagi mase zaman saya kecik-
kecik, zaman sekolah rendah.. Saya selalu lawan cakap ummi dan abah.. Apa yang mereka larang itulah yang saya buat.. Pernah suatu hari, ummi larang saya bawa basikal laju-laju..tapi saya degil, saya bawa jugak basikal tu laju-laju.. akibatnye, saya jatuh basikal dengan gaya dah macam ultraman kat atas jalan tu..Tangan dan kaki saya dah berdarah tapi saya tak bagitau ummi sebab saya takut kena marah.. Tapi, tak lama lepas tu, ummi tau juga yang saya jatuh dan dah berdarah tu.. Ummi marah, ummi membebel marahkan saya, tapi ummi tetap sapukan ubat kat luka tu.. Tapi, saya tetap degil lepas tu, masih bawa basikal laju sampai ummi pun dah tak larat nak larang..

Kemudian, masa nak UPSR, ummi dan abah dah pesan banyak kali, suruh belajar, jangan tengok tv..tapi saya tak dengar, degil..tengok juga tv sampai lewat malam, tak ulangkaji.. Lepas tu, bila dapat keputusan, saya juga yang menangis kat tepi longkang.. Ummi dan abah memang dah cakap banyak kali, tapi nak buat macam mana, saya yang degil tak nak dengar nasihat ummi dan abah..

Kemudian, bila saya masuk sekolah menengah, perangai keras kepala dan degil saya makin menjadi-jadi.. Mase tu, apa yang saya nak mesti dapat, kalau tak saya mesti mengamuk.. Saya tak hiraukan perasaan ummi dan abah pun mase tu.. huhu teruknya perangai saya, tapi ummi dan abah tetap bersabar dengan perangai teruk saya tu.. saya selalu mengamuk dan kadang-kadang tinggikan suara pada ummi dan abah bila apa yang saya minta, tak dapat.. Memang mase tu, saya tak fikir apa-apa. saya tak fikir apa yang ummi dan abah rasa, saya tak fikir yang ummi dan abah akan kecil hati..apa yang saya fikir kemahuan saya je.. Tapi, bila ummi cerita balik pada saya yang ummi berkecil hati dengan apa yang saya buat tu, saya betul-betul rase berdosa.. Saya rase saya dah menderhaka pada ummi dan abah *Ampunkan uyu ummi, abah huhu* Tapi, ummi dan abah tetap maafkan anak perempuan mereka yang sulung ni.. dan saya sedar, betapa hebatnya kasih sayang ummi dan abah pada anaknya..huhu..

Kemudian, apabila saya mula berjauhan dengan keluarga, *masa tu saya ambil form 6 di SMAP Labu, N.9, jadi buat pertama kalinya berjauhan dengan keluarga, jauh yang betul-betul jauh* saya betul-betul sedar dan betul-betul terharu dengan kasih sayang ummi dan abah.. Bayangkan, mereka sanggup hantar dan ambil saya dari N.9 ke Terengganu bila cuti panjang.. bagi sesetengah orang, itu mungkin perkara biasa..tapi bagi saya, memang cukup mengharukan sebab abah saya bukannya muda lagi..kereta pun bukan kereta mahal..jadi bila travel jauh tu, memang sangat mencabar bagi abah..tambahan pula bila tiada second driver..dari N.9 ke terengganu bukannya dekat, jauh tu..huhu mesti abah sangat penat mase drive.. Tapi, untuk anak-anak, abah sanggup korbankan semua tu..Betapa penatnya abah memandu, tapi untuk saya yang belajar jauh tu, abah sanggup ketpikan penat.. Pernah saya bertanya pada abah, "takpe ke abah bawak jauh-jauh ni..sian ke abah.." Abah cuma jawab, "tak pelah..bukannye selalu pun, dapat jugak tengok2 negeri orang.." Dan setiap kali saya ingat ayat abah, dan kesanggupan abah mase tu, saya mesti menangis..Betapa abah sanggup buat apa saja untuk anak-anak yang abah sayang..tapi saya? setiap mase hanya tahu mengguris perasaan ummi dan abah je.. T_T

Terlalu banyak yang ummi dan abah telah lakukan untuk saya dan adik-adik.. tak termampu untuk saya senaraikan semuanya.. Saya pernah tanya ummi, "Ummi mesti sedihkan bila anak-anak ummi buat perangai.." Ummi jawab, "Mestilah ummi sedih, tapi tu lah anak-anak, apa yang ummi suruh tak pernah nak ikut, marah ummi balik adalah, kecik hati ummi, tapi ummi nak buat macam mane, tahan jelah sebab ummi sayang anak-anak ummi.." Memang saat ummi tuturkan ayat tu, hati saya betul-betul sebak, saya rasa bersalah sangat pada ummi dan abah.. Maafkan uyu ummi, abah.. Maafkan uyu dan adik-adik.. T_T

Berdosanya saya sebagai seorang anak kerana mengguris hati ummi dan abah..Macam tak pernah bersyukur dengan nikmat ALLAH bagi.. Namun, saya tahu, ummi dan abah sentiasa memaafkan saya dan adik-adik.. Dan saya tahu, mereka hanya mahukan yang terbaik untuk kami.. Dan kerana kasih sayang mereka pada kami jugalah yang membuatkan mereka sentiasa memaafkan kami.. Dan kerana kasih sayang mereka itu jugalah, saya tak nak risaukan mereka lagi, InsyaALLAH..cukuplah zaman saya yang degil tu.. Saya nak selalu ada untuk mereka bila mereka hendak bercerita..Kerana bagi saya, nasihat dan pendapat mereka adalah yang terbaik untuk saya menjadi insan yang berguna..

YA ALLAH..ampunkanlah dosa-dosaku dan adik-adikku terhadap ummi dan abahku..Dan YA ALLAH, ampunilah dosa ummi dan abahku, sayangilah mereka seperti mana mereka menyanyagi ku semasa kecilku.. Amin..

Selingan : Ucapkanlah yang kamu sayang pada ibu dan ayahmu, kerna, andai mereka tiada lagi di dunia ini, pasti kamu akan merasa menyesal kerana tidak mengatakan yang kamu sayangkan mereka.. Ingat! Redha ibu bapa adalah redha ALLAH jua !




7 comments:

Wanie-san said...

sedih lak aku baca mie weii..
aku g2 gop..baloh sokmo dgn mok ak sampai mok ak dok tegur aku dlu..
skrg besor doh kan.pandai2 la ambik hati mereka..huhu

nurmiey sabtu said...

tulaa..sme la ngn aku wanie..mok aku pn x ckp ngn aku sbb kecik ati..b'dosa nye rse..huhu

Muhd Fadil said...

senang nye berdosa dgn mak bapak kan?tapi nak mintak ampun dan maaf dorg terasa berat sekali.hmm...

nurmiey sabtu said...

btl tu Fadil..sementara msh ada masa ni, mnta maaf laa dgn diorg..dlu mmg payah sy nk ckp maaf, tp skrg dh x, sbb mmg ptt kte mnta maaf dgn diorg setiap mse...kn?

Muhd Fadil said...

betul tu..bila jauh rase rindu ya amat.lantak la ape orng nak kata.anak emak ke,anak bapak ke,duk bawah tiak mak ke,tapi mmg kite kan anak mak bapak kite.buat pe nak malu kan?takde mak bapa kite,udara kat bumi Allah ni pun pasti kite tak merasa.

najibah said...

huhuhu...sedih nye baca entry jimie kali ni....huhuu

nurmiey sabtu said...

fadil : betol tu..

gbah : sedih ke? huhu..sebagai peringatan spya sentiasa m'hargai ibu ngn ayah kte..=)