Sunday, June 5, 2011

Mandi pancuran untuk cantik?

Selain mampu menjimatkan air, mandi menggunakan pancuran atau shower ni mempunyai kebaikan tersendiri untuk wajah. Percaya tak?


Hal ini disebabkan, terdapat ion positif dan ion negatif yang bersatu di dalam udara bebas. Apabila air meluncur turun dari shower, ion negatif dan ion positif terpecah . Selepas terpecah, ion positif akan jatuh terlebih dahulu kerana ion positif lebih berat. Manakala, ion negatif yang kurang berat ini akan melayang di udara.

Ion negatif bermanfaat untuk kulit dan mampu menenangkan minda. Itulah sebabnya kita akan berasa nyaman dan segar apabila berada dekat dengan air terjun atau saat menghirup udara selepas hujan kerana banyaknya ion negatif yang terdapat di udara.

Dianggarkan, jumlah ion negatif meningkat hingga sepuluh kali ganda setelah pancuran dibuka selama lima minit dan jumlahnya akan terus meningkat. Begitu pun, suhu panas mampu menambah ion positif , jadi sebaik-baiknya gunakan kipas aliran udara atau bukalah jendela bilik mandi.

Air dari shower juga seperti urutan apabila terkena wajah dan menggalakkan kulit bernafas dengan baik. Untuk mendapatkan manfaat ini, laraskan shower dengan kecondongan sekitar 60 darjah..

Sumber : Sinar Harian.





3 comments:

Unknown said...

buka jendela kang ada orang intai dari bumbung pulak..
heheheh

Jajas said...

o0o0o0o0 ye ke...patut la muka ni lembut je.hehehe

nurmiey said...

@diana : hehe..betol jugak tu..letak langsir laa dekat tingkap tu..baru orang tak leh intai.. ^__^

@jasman : waa..muka awak lembut eah? memang menjadi laa ye mandi guna shower..hehe