Sunday, December 12, 2010

nak kahwin?

Tajuk entri bukan main lagi kan..haha..sebenarnye, soalan cepu emas itu selalu sangat diajukan pada saya..Lagi-lagi dari adik saya yang bongsu tu, selalu je tanye pasal nak kahwin ni..Antara bentuk-bentuk soalan yang sering ditanya, *kakyo tu panggilan adik2 pada saya* "kakyo, bila kakyo nak kahwin?" ataupun, "Bile kak yo nak kahwin ni, munir nak anak sedare ni.." Haa, kadang tu, bila ada anak-anak sepupu saya datang rumah, mesti adik saya suke main dengan diorang.. Lepas diorang balik, pernah sekali die cakap macam ni, "kakyo, cepat laa kawen dengan ******..muner nak anak sedare.."


Kerap sangat soalan tu ditanya pada saya, lagi2 mase cuti sem ni..pelik saya..Makcik-makcik saya pun pernah juga bertanya soalan cepu emas tu pada saya, "Uyu bile nak kahwin?" Muke saya ni da layak, dah sangat sesuai ke nak kawen?? haha~ Last-last, saya hanya mampu tersenyum sebagai memberi jawapan kepada semua persoalan yang ditanya tu..hihi~

Tapi, kadang-kadang, saya terfikir juga tentang tu..Siapa kate hati saya ini tidak teringin nak kahwin____ Bohonglah kalau saya jawab "TAK" kan untuk soalan tu..Siapa-siapa pun, kalau ditanya dengan soalan cepu emas tersebut mesti tak jawab "TAK" kan? kan? Lagi-lagi bagi mereka yang sudah mempunyai calon, atau insan yang terpilih dan memang benar-benar serius dengan hubungan tersebut.. Pasti pernah terlintas untuk mendirikan masjid untuk kasih yang terjalin itu kan? Sama juga dengan saya, cuma saya rasa yang diri saya ini masih serba kekurangan dan masih banyak yang tidak mampu-nya untuk mendirikan masjid..

Saya masih tidak mampu untuk m
enguruskan keluarga sendiri, dengan adik-adik yang masih belajar dan masih terlalu muda usianya. Lebih-lebih lagi saya anak yang sulung, saya rasa tanggungjawab untuk menjaga keluarga adalah tugas saya. Memang abah dan ummi masih bekerja, tapi nanti lepas abah pencen, akan menjadi tugas saya untuk membantu keluarga dari segi kewangan kan? Sebab saya anak yang sulung..Pernah terlintas difikiran saya nak kahwin awal *bila dah ada insan yang terpilih ni kan..hehe* tapi, bila mengenangkan ummi, abah dan adik-adik, perasaan tersebut seolah-olah terhenti macam tu je..sebab itu jugalah saya meminggirkan hasrat tersebut buat mase sekarang...~

Saya juga rase yang saya masih tidak mampu untuk uruskan diri sendiri. Kalau diri sendiri pun tidak terurus dengan betul, macam mana nak uruskan diri orang lain kan? Itu dah dua perkara yag buat saya berfikir balik tentang nak kahwin awal. Kemudian, saya juga rasa yang saya masih tidak mampu dari segi kewangan *masalah yang paling besar ni* Yelah, saya masih lagi belajar sekarang dan tanggungan abah pulak ramai *6 orang termasuk sy* Ummi awal-awal lagi dah pesan, kalau nak kahwin guna duit sendiri.. Kalau nak belanja guna duit ummi dan abah pun, mereka cuma pendidik je, berapa sangatlah pendapatan tu, cukup-cukup untuk keperluan
family je.. Maklumlah, kami cuma dari golongan yang sederhana je.. Tapi, yelah, rezeki itu dari ALLAH dan saya amat bersyukur dengan nikmat-Nya.. Jadi, bila
memikirkan ketidakmampuan inilah yang membuatkan saya berfikir banyak kali tentang kahwin awal.. Bukan tidak mahu kahwin tapi biarlah ALLAH sahaja yang tentukannya..Mungkin juga saya takut pada komitmen..mugkin..

Tapi, tadi selepas saya membaca entri dari blog dianakhairi tentang kahwinlah even still muda.. Entri ni memang menarik, bagus jugak..hati saya mengakui tentang perkara yang
dibicarakan itu. Cinta yang sebelum akad itu, lebih banyak buruk dari baiknya.. Takut juga diri ini semakin bertambah dosa dengan cinta sebelum akad..sebelum dosa makin meninggi setinggi KLCC dan amal yang sedikit semakin ditolak, lebih baik rasanya mendirikan masjid kerana cinta yang mulia adalah cinta kerana ALLAH.. Namun, jodoh pertemuan itu semua kerja ALLAH kerana DIAlah pemilik hati kita ni..Saya percaya, jika diserahkan hati ini kepada pemilik asalnya, iaitu ALLAH, nescaya, pasti akan ada penyelesaian bagi semua ketidakmampuan saya itu..Kerana, DIAlah pemilik bagi hati manusia..

Dan untuk adik-adikku, akan sampai masanya nanti, jika diizinkan ALLAH, kakakmu ini akan berkahwin..and then, you all will have your own niece and nephew..and for my aunties and uncles and cousins, do support me when the right time is here okay..hehehe ($_$)




selingan : saya suke cerita putera katak..ada ke kisah yang macam tu yang boleh jd kenyataan dlm zaman skrg ni eah?





2 comments:

~dianakhairi~ said...

wah wah name saye..hehe.
takpe kak slow2. doa byk2 :)

nak jmput bace kisah benar ni plak.real skit..huhu.

http://khairidiana.blogspot.com/2010/11/andai-dapat-ku-undur-waktu.html

nurmiey sabtu said...

insyaAllah..doa kan akak jg ye..^_^

akak bru je bce yg ksh 2..btl2 kne pd btg idung jgk..huu..