Tuesday, May 24, 2011

bila jarum makin bergerak ke kanan...tidak !

Bila bercuti sambil menanam anggur kat rumah ni, berat saya pun naik dengan gembiranya. Maklumlah, kerja kat rumah pun makan, tengok tv dengan tidur je. Bila berat dah naik tu, mulalah kecoh satu rumah. Itulah, masa makan tak nak beringat. Bila dah jarum penimbang tu makin bergerak ke kanan barulah sibuk nak diet, nak bersenam. hehe~

Jadi, sekarang ni, saya tengah berusaha untuk mengurangkan sedikit berat saya. Biar sesuai dengan ketinggian saya yang tidak berapa tinggi ni. Selain itu, berusaha untuk badan saya kekal sihat. InsyaAllah. Haa, bagi siapa-siapa yang tengah cuba mengurangkan berat badan tu, boleh sama-sama berusaha buat macam saya ni.


Yang pertama : Cari makanan gantian.
Jangan tak makan langsung, tapi, tukarkan makanan kita kepada makanan yang lebih sihat. Makan makanan yang kurang kandungan lemak, kurang garam dan juga kurang gula. Banyakkan makan buah-buahan dan juga sayur-sayuran.

Yang kedua : Minum banyak air.
Banyakkan minum air putih, bukan air bergas atau jus kordial. Bila terasa haus tu, minum air kosong, kurangkan minum air bergas sebab air gas mengandungi kandungan gula yang tinggi, dan boleh menambahkan kalori sebanyak 360kj sehari.

Yang ketiga : Banyakkan bersenam
Bersenam merupakan cara yang paling mudah untuk membakar kalori. Contohnya, boleh berbasikal kat kawasan kampung, berjogging, ataupun, boleh cuba buat sit-up masa menonton tv.

Yang keempat : Jangan terlebih makan.
Makan sebelum lapar, dan berhenti sebelum kenyang. Semasa makan, kunyahlah makanan dengan perlahan-lahan.

Yang kelima : Jangan tidak makan makanan yang berlemak langsung!
Jangan tinggal terus makanan yang berlemak, sebab badan masih memerlukan lemak. Tapi, makanan berlemak tu kenalah diseimbangkan dengan makanan yang berkhasiat.

Kenalah berusaha dengan gagah dan gigih untuk kekal sihat dan juga untuk mengurangkan berat badan. Kalau nak sihat, kenalah jaga makan dan bersenam kan? jadi, berusahalah nurmiey berusaha !


p/s : Malaysia jom lebih sihat !





0 comments: