Thursday, February 9, 2012

kisah seorang datuk tua

Dengan Lafaz Bismillahirrahmanirrahim kumulakan bicara..

kadang2, saya pernah mempersoalkan, kenapa dunia ini begitu kejam.. yang kaya makin kaya, mewah dengan serba serbi kelengkapan hidup malah ada yang memiliki kekayaan yang melimpah ruah.. namun yang miskin pula, makin miskin, makin payah hidupnya, malah ada yang terpaksa kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.. itu belum lagi dikira mereka yang hidup atas simpati orang sekeliling untuk membantu di saat kesusahan..termasuk juga golongan emas, yang tinggal berseorangan tanpa ada anak cucu di rumah..semuanya diuruskan dengan dua tangan mereka sendiri dengan kudrat yang tidak seberapa itu.. kalau apa2 terjadi kepada mereka, pada siapalah si tua itu nak mohon bantuan.. Ya Allah, sungguh, hati ini rasa ditoreh-toreh melihat keadaan sekarang.. Tak tau kenapa, sejak dua menjak ni, hati ini begitu cepat terusik apabila melihat golongan emas.. lebih-lebih lagi mereka yang tinggal keseorangan.. risau.. dan takut..

Ada satu kisah seorang datuk yang sudah lanjut umurnya, malah boleh dikatakan dia sudah di hujung usia.. Dari raut wajahnya, sudah nampak benar yang dia sudah sangat uzur dan tidak berapa berdaya untuk menguruskan kehidupan.. Dia tinggal seorang diri setelah hampir setahun dia bercerai dengan isteri.. Anehkan bila si isteri meminta untuk diceraikan sedangkan sepatutnya dah hujung2 usia ni, cukup2lah nak bercerai berai ni kan.. tapi nak buat macam mana, bila si isteri tu mata duitan, sanggup minta si suami ceraikan dia sebab si suami ni miskin, dah tua, dah tak larat nak buat kerja.. bukan setakat minta diceraikan, malah dia membawa semua barang2 di dalam rumah tu bersama dengan alasan, itu barang yang dia beli, sedangkan barang2 tu duit dari duit zakat yg diterima si suami setiap bulan.. kemudian, bila dah bercerai, si perempuan tu duk bawak cerita, pergi jaja cerita seluruh kampong yg dia diceraikan, dan buat macam dia tak bersalah.. buat cerita macam2.. how can I say a person like this? Kejam!! make sense tak seorang isteri sanggup buat macam tu? Itulah, bila nafsu, harta dunia dijadikan ukuran..itulah yang terjadi.. owh ya, isteri tu merupakan isteri yang ke-3 selepas isteri2 datuk tersebut meninggal..dan datuk tu tak mempunyai anak dengan isteri yang baru bercerai tu..

Kemudian, selepas tinggal sendiri, ada anak2 datuk tersebut ajak dia tinggal sekali bersama mereka namun ditolaknya.. baginya, biarlah dia tinggal di rumah tersebut, mudah katanya nak pergi ke surau dan ceramah2 di surau..jadi, anak2nya terpaksalah akur dengan keputusan si ayah.. apabila cuti, adalah anak2 pulang menjenguk si ayah..namun, selebihnya, datuk tersebut tinggal sendiri, uruskan semuanya sendiri dengan sisa2 kudrat yang masih ada.. nasib baiklah dia tinggal dekat dengan anak2 saudara, yang ada menjenguk, menghantar makanan dan menjaga ketika sakit peningnya.. saya melihat sendiri, setiap pagi, datuk tersebut akan ke surau, kemudian ke kedai makan untuk bersarapan dengan mengayuh basikal.. kemudian, selepas sarapan, dia pulang ke rumah dan melakukan sedikit kerja rumah sekadar yang boleh, macam sidai baju ataupun menyapu rumah.. selepas tu, kalau tidak menonton television, dia akan duduk di beranda rumahnya, sama ada tidur ataupun termenung kosong.. Kemudian, ke surau lagi, dan balik ke rumah lagi.. Sebelah malamnya, duduk di dalam rumah sampai ke pagi esoknya.. rutin yang sama berlaku setiap hari! Setiap hari! Ya Allah, sungguh sayu saya melihatnya, dapat saya rasakan betapa sunyinya hidup datuk tersebut..

Pernah satu ketika, air perigi di rumah datuk itu tercemar, entah perbuatan khianat siapa yang meletak bahan di dalam telaga yang membuatkan air di rumahnya tidak boleh digunakan.. kalau mandi pun, terasa gatal2 di kulit.. Si datuk tersebut terpaksa mandi di rumah anak saudaranya.. bayangkan, dengan kudrat orang tua yang berumur 80+, kena mandi kat tempat lain sebab perbuatan khianat orang lain.. Allahuakbar! Sungguh kejam manusia itu! Tergamak melakukan perkara sebegitu kepada si tua yang tak berdaya tu! Semoga Allah memberi keadilan yang seadil-adilnya kepada pembuat khianat itu.. Alhamdulillah, sekarang dah boleh guna balik dah air telaga tu.. Sekarang ni, nasib datuk tu masih sama, masih melakukan rutin yang sama.. Rumah yang datuk itu tinggal pun sudah uzur.. Kalau dulu cat putihnya masih ada, yang tinggal kini cuma dinding kayu usang.. Kalau dulu atap zink masih kukuh, kini atap itu sudah berlubang dan berkarat.. Malah, lantai rumah bila berjalan di atasnya, berbunyi ‘kriuk,kriuk,kriuk’. Peralatan dalam rumah pula yang ada, television, kerusi kayu lama, almari baju lama, katil lama yang usang dan berhabuk dan dapur tua yang uzur..

Bukannya tiada orang yang mengambil berat akan keadaan datuk itu, ada sahaja anak2 saudara datang menjenguk.. malah, selalu je orang datang melawat, kadang2 bawak makanan untuk dia.. Masa tu, memang terpancar riak gembira dari wajah si tua itu.. Cuma, apabila dia berseorangan, wajahnya sangat sedih.. Saya pernah melihat si tua itu terbongkok bongkok memungut kelapa tua untuk di jual.. dengan langkah yang perlahan diatur satu persatu, beralaskan selipar jepun yang lusuh, berkain pelikat lusuh, dia mengumpul kelapa tua di satu tempat.. Kemudian menutupnya dengan zink buruk dengan harapan tiada orang yang akan mencuri kelapa2 tersebut..

Saya tau dia kesunyian jadi dia buat kerja tu untuk tambah pendapatan sikit.. Lagipun, duit zakat yang diberikan, cukup2 untuk bayar bil air, api, telefon dan juga makan sikit setiap bulan.. Saya juga tau yang datuk tersebut tak mahu menyusahkan anak2 cucu dia.. Tapi, apabila melihat dia melakukan semua kerjanya sendiri, dengan kudrat yang tak seberapa tu, saya sedih, saya menangis sebab dia melalui semua tu seorang diri! Tanpa ada sesiapa di samping dia.. Menitis air mata saya bila melihat datuk itu duduk di beranda rumahnya, memerhati orang yang lalu lalang dengan pandangan kosong.. Entah apa la yang difikirkannya.. Mungkin dia memikirkan betapa sunyinya dia, keseorangan di rumah, mungkin juga dia melepaskan penat selepas mengayuh basikal ke surau, dan mungkin juga dia sedih kerana rasa umurnya sudah di penghujung.. Ringan sahaja mulut untuk bertanya, untuk menyelami hati si tua itu.. Namun, saya pendamkan sahaja niat itu kerana saya tak berdaya untuk bertanya.. Kerana setiap kali saya melihat wajah datuk itu, saya rasa sebak sendiri..

Dan jauh di dasar hati, saya selalu berdoa, semoga Allah kuatkan langkah dan kudrat atuk itu untuk terus menjalani hidupnya.. Dan semoga kesunyian datuk itu akan terubat satu masa nanti.. Kerana saya yakin! Janji Allah itu pasti! Dan Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambanNya.. Mungkin datuk itu susah sekarang, tapi mana tahu dengan izin Allah, dia akan lebih bahagia nanti.. Semua itu kerja Allah kan, kita tak tau..





Terima kasih sudi singgah di sini =)

1 comments:

Neo said...

saya respect atok tu sbb beliau sabar & tabah...caya lah!
takpe,susah kt dunia...esok,insya ALLAH,senang di akhirat...